Ako pristupovať k dobierkám? Prečo sa na západe dobierky nepoužívajú a u nás tvoria viac ako 70% objednávok? Ako sa zbaviť neprevzatých dobierok v e-shope? Disclaimer: nedá sa.
História dobierky
Dobierka je stará ako ľudstvo samo. V spoločnosti dodnes panuje dogma, že dobierka je najbezpečnejší spôsob platby, pretože za tovar v krabici platím až pri preberaní tovaru a môžem si ho rozbaliť a skontrolovať. A ak nie je v poriadku, tak dobierku nezaplatím.
Ad 1: je to najhorší spôsob platby
Ad 2: nemôžem si ho ani skontrolovať, ani s kuriérom na túto tému debatovať
Trestanie dobierkových objednávok
Dobierka so sebou nesie mnohé úskalia, napriek tomu u nás tvorí viac ako 70% objednávok. Napriek tomu, že je potrebné držať doma potrebnú hotovosť, častokrát presne, napriek tomu, že to nie je praktické, napriek tomu, že to nemá ani logický základ. E-shop balí a expeduje tovar, ktorý nemá zaplatený.
To samozrejme dáva priestor pre e-shopistov najobľúbenejšej skupine – nepreberačom zásielok.
Mnoho e-shopov v snahe minimalizovať straty pri neprevzatých dobierkach účtuje extrémne vysoké ceny za dobierku, násobné voči tomu, čo účtuje prepravná spoločnosť. Dúfajú tak, že dobierkou v hodnote 3-4€ (mimo dopravy) motivujú ľudí na platbu kartou. Omyl, potrestajú človeka, ktorý z nejakého dôvodu vyššie volí dobierku a ten, ktorý ju nepreberie, tak ten by ju neprebral ani za 1€, ani za 5€.
V našej legislatívne nie je prakticky možné ľudí za neprebraté dobierky trestať, síce existujú mechanizmy, ktoré umožňujú e-shopom sa domáhať nákladov spojených s objednávkou, avšak to je len pre skutočne odhodlaných jedincov s veľkými časovými kapacitami.
Na Slovensku je bežné nepreberanie dobierok a bude bežné ešte niekoľko rokov.
Neexistujúca ochrana predavajúceho
Ako som spomínal, ani technické a slovné hacky v pokladni vás neochránia pred nepreberačom dobierky. Napriek explicitnému súhlasu s prevzatím objednávky s povinnosťou úhrady v pokladni ste vy ako e-shop ten, kto bude vždy ťahať za kratší koniec. Rozumiem, že zabolí, keď niekomu pošlete tovar v hodnote 20€ a stratíte 7€ na doprave, avšak venovať energiu získaniu týchto 7€ s neistým výsledkom rovnako nie je vhodná stratégia.
Správnou stratégiou je postupne ľudí motivovať a učiť na iné spôsoby platby. Treba však mať na pamäti, že odstránenie dobierky bude mať na váš online signifikantne negatívny dopad a s dobierkou je potrebné sa naučiť žiť. Aj s nepreberačmi.
Ako motivovať ľudí k zmene
- Komunikujte výhody online platieb
- Rýchlosť a pohodlie – dnes sú online platby prakticky na pár klikov
- Bezpečnosť – prostredie platobných brán poskytuje vysokú mieru bezpečnosti platobných údajov
- Efektivita – rýchla úhrada, rýchla expedícia objednávky
- Komunikujte so zákazníkmi
- informujte ich, ako vaše online platby fungujú
- poskytnite návod na platbu
- Incetívy pre online platby
- Zľavy
- Bezplatné doručenie
- Zabezpečené prostredie
- Poskytovanie viacerých alternatív
- viacero platobných brán
Ako si zvyknúť na % neprevzatých dobierok
Nijak.